Fan2BE
Home
Follow us
 
Mercury 13 wil wereldwijd investeren in vrouwenvoetbalploegen en neemt met Como eerste ploeg in portefeuille

Mercury 13 wil wereldwijd investeren in vrouwenvoetbalploegen en neemt met Como eerste ploeg in portefeuille

Geert Degrande (fan2.be): In navolging van het snelgroeiende enthousiasme van investeerders voor het Amerikaanse vrouwenbasket en vrouwenvoetbal , wil een nieuwe investeringsgroep Europese en Latijns-Amerikaanse vrouwenvoetbalclubs overnemen. Het  recent opgerichte Mercury 13 heeft de ambitie om met in eerste instantie 100 miljoen dollar, een bedrag dat is bijeengebracht door Europese family Offices en voormalige profvoetballers, verschillende clubs in handen te nemen. Vorige week kondigde de groep, die wordt geleid door Victoire Cogevina Reynal een eerste overname aan : het vrouwenteam van het Italiaanse Como.

Datum: 2024-03-12
Auteur: Geert Degrande

Vrouwenvoetbal : de snelst groeiende sport ter wereld   

Mercury 13  is  vernoemd naar een groep vrouwelijke piloten die niet werden toegelaten tot het astronautenprogramma van NASA ? en wordt geleid door de Amerikaanse zakenvrouw Victoire Cogevina Reynal, die al een hele tijd een voorvechtster is van gendergelijkheid in het  vrouwenvoetbal.  Mercury 13 streeft naar meerderheidsbelangen in teams buiten de Verenigde Staten. Dat is een bewuste keuze omdat de prijzen voor vrouwenvoetbalteams in de Verenigde Staten bijzonder snel aan het stijgen zijn. Zo is het vrouwenteam van de Portland Thorns recent verkocht voor een recordbedrag van 63 miljoen dollar.  Het model van Mercury 13 is vergelijkbaar met dat van andere groepen die tegelijk in meerdere clubs investeren om enerzijds kosten te besparen en anderzijds de mogelijkheden rond talentontwikkeling te vergroten.  ?Vrouwenvoetbal is de snelst groeiende sport ter wereld en de meest opwindende sector in het mondiale voetbal", verklaarde Victoire Cogevina bij de oprichting van Mercury 13, dat inmiddels ook al de app Gloria heeft overgenomen, waarmee fans content  kunnen delen over hun teams.  De uitspraak van Cogevina wordt ook bevestigd door een rapport van de UEAFA waarin te lezen staat dat de fanbase voor vrouwenvoetbal de komende tien jaar zal groeien van 144 miljoen naar 328 miljoen fans en dat de commerciële waarde van het vrouwenvoetbal de komende jaren enorm zal toenemen, dankzij fors hogere inkomsten uit wedstrijden, sponsoring en mediarechten

Overname Como Women is eerste stap 

Mercury 13, heeft na de eerder aangekondigde plannen om 100 miljoen dollar te investeren in vrouwenvoetbalploegen uit Europa en Latijns-Amerika daartoe nu de eerste stap gezet met de overname van de Serie A-ploeg Como Women. Victoire Cogevina Reynal verklaarde dat Mercury 13  Como willen omvormen tot een van Europa's meest vooraanstaande clubs en een omgeving wil creëren waarin speelsters kunnen floreren in hun carrière, zowel op als naast het veld. "Door middel van innovatieve partnerschappen met toekomstgerichte sponsors zijn we vastbesloten om Como Women om te vormen tot een symbool van vrouwelijk empowerment in Italië en daarbuiten. Via het voorbeeld van het vrouwenvoetbal willen we tonen wat in een samenleving allemaal mogelijk  is als vrouwen de kansen krijgen die ze verdienen? zei Cogevina Reynal ook nog.



Tags: voetbalvrouwenvoetbalsponsoringroeienvoetbalvoetbalnba

Gerelateerde artikels

Ontdek ook onze sponsors


Commentaar


Hier gaat mijn energie van in overdrive :)

Hier krijg ik goosebumps van

Jaja... sportstoefen

Dank voor de voorbeelden


Quizvraag

Voetbal

Welke Belgische speler staat bekend als "De Tovenaar" en was een cruciaal onderdeel van het team in de jaren 80?



Ontdek ook onze sponsors