Dat Lionel Messi er uiteindelijk voor koos om na zijn carrière bij Barcelona en PSG niet in Saoedi-Arabië te gaan voetballen, maar bij Inter Miami in de Amerikaanse MLS (Major League Soccer) had niet alleen positieve impact op het Amerikaanse voetbal, maar zorgde ook voor een aanzienlijke groei in de sponsorinkomsten en kijkcijfers van de Amerikaanse competitie. Nu het MLS-seizoen 2024 vorige week van start is gegaan, leggen we nog eens de ongelooflijke impact van het "Messi-effect" onder de loep.
Clubs uit MLS kregen 15% meer inkomsten uit sponsoring
Door de transfer van het Argentijnse fenomeen Lionel Messi naar Inter Miami in 2023 stegen de inkomsten uit sponsoring van MLS-teams in het 28ste seizoen van de Amerikaanse competitie naar een recordhoogte van 587 miljoen dollar. Die stijging met 15% op jaarbasis was vooral te danken aan bedrijven uit de gezondheids- en financiële sector die met meer sponsorgeld over de brug kwamen. Specialisten schatten dat Inter Miami 120 miljoen dollar aan sponsoringgelden incasseerde of zowat één vijfde van de totale sponsoringuitgaven voor de Amerikaanse voetbalcompetitie. We kunnen de Argentijn gerust een marketingkrachtpatser noemen: 52% van zijn partnerships in 2023 werden afgesloten met sponsors die exclusief actief zijn binnen MLS, terwijl een ongelooflijke 81% van zijn deals er kwamen met merken zijn die geen andere Amerikaanse grote profsporters sponsoren.
Enorme pieken in toeschouwersaantallen en kijkcijfers
Door de komst van Messi steeg het aantal toeschouwers bij wedstrijden in de MLS aanzienlijk. Voor elke wedstrijd kwamen gemiddeld 22.000 fans over de vloer. In het totaal zagen 11 miljoen mensen MLS-wedstrijden, wat 5% meer is dan in 2022 en de hoogste procentuele stijging sinds 2011. Apple TV dat over de uitzendrechten beschikt van de Amerikaanse voetbalcompetitie kreeg op de dag van de debuutwedstrijd van Messi op 21 juli 2023 liefst 110.000 nieuwe abonnees. Daarmee was juli 2023 de succesvolste Apple TV+ abonnementsmaand ooit. Een maand later werd het aantal abonnementen op de MLS Season Pass meer dan verdubbeld, waarmee het ongekende groeitraject werd voortgezet. Messi's aanwezigheid in MLS is ook van strategisch belang voor Apple, omdat het de investering van de techgigant in live sportcontent vergroot. Met meer dan 2 miljoen MLS-seizoensabonnees in 2023 is zijn komst goed voor de resultaten van zowel Apple TV als voor het aantrekken van bijkomende sponsors voor de MLS en voor de verkoop van merchandising.