Vincent Franssen: Het is al twee jaar geleden dat we Eric De Doncker en zijn team Motorsport 98 nog op een circuit hebben gezien en nu is er dus de langverwachte comeback in dit autosportseizoen 2024. Waar er initieel naar een vervolg in de categorie LMP3 werd gekeken, is het uiteindelijk de piste van de GT-wagens geworden in het kader van de GT2 European Series van promotor SRO. Daar zullen rijder en team het doen met de indrukwekkende Mercedes-AMG GT2?
?Initieel ging de voorkeur naar een deelname aan de European Le Mans Series met Ligier uit, een wagen die nog steeds in ons bezit is, maar we werden niet voor het kampioenschap geselecteerd?, aldus Eric De Doncker. ?We zagen dus geen mogelijk meer om de wagen in te zetten in een competitie die ons aansprak en dus hebben we het geweer van schouder veranderd. We hebben geopteerd voor het GT2-kampioenschap dat op maat van de gentlemen-drivers gemaakt is! Na een gesprek met Stéphane Ratel namen we de beslissing en omdat er een Mercedes-AMG GT2 beschikbaar was, hebben we daarvoor geopteerd.?
Ratel en De Doncker hebben een lange gemeenschappelijke geschiedenis. Niet alleen was de Belgische rijder en teameigenaar een van de eersten die in het GT4-concept geloofde, ten tijde van de Ford Mustang. De relatie is echter nog veel ouder, want de eerste ontmoetingen met de man die aan het hoofd zou komen te staan van de SRO Motorsports Group dateren van... de Venturi Trophy in 1992! ?Ruim dertig jaar later ben ik blij om de SRO-meetings weer te kunnen meemaken", vervolgt Eric De Doncker. ?De wagens in de GT2-categorie zijn mooi en krachtig en als ik alleen rijd, kan ik duidelijk mikken op de kroon in de AM-categorie. Ik neem een beslissing na de testen op Paul Ricard en het circuit van Barcelona-Catalunya. Of ik een beroep op een teamgenoot doe of niet? Dat zien we dan wel, afhankelijk van hoe ik me aanpas aan de Mercedes-AMG GT2, een auto die over maar liefst 700 pk beschikt en dat voor 1400 kilo! Toegegeven, er is minder downforce dan bij de GT3's, maar de wagen gaat desondanks erg snel. Bovendien lijkt het startveld van de GT2 European Series in 2024 meer dan veelbelovend, met 20 à 25 auto's en niet minder dan zes meetings, waaronder een thuisrace in Spa...?
Na twee jaar van rijpe reflectie is Eric De Doncker blij dat hij met de medewerkers van het team Motorsport 98 weer naar de circuits kan: ?Ik heb in GT4 gereden, in GT1, in GT3 en GT2?, glimlacht de verantwoordelijke van het team. ?Ik ben van plan om dit programma in de GT2 European Series aan te vullen met deelnames aan de 12 Uur van Spa en de 24 Uur van Barcelona, races in het kader van de 24H Series. Het is een programma dat ook aansluit bij de ambities van mijn partners Mercedes Mannès en AMB Storage, mensen die me in het verleden gesteund hebben en uiteraard mijn echtgenote Cath.?
Nu is het uitkijken naar de eerste testdagen van 2024, alvorens de GT2 European Series tijdens het weekend van 5 en 6 april op het circuit van Paul Ricard van start gaan?