Geert Degrande (fan2.be): Het is geen geheim dat sportsponsoring voor veel organisaties nog altijd één van de belangrijke elementen is in de communicatiemix om een goede band met een bepaalde community en met potentiële klanten op te bouwen. Anderzijds is de tijd voorbij dat sponsors zomaar alleen uit sympathie wat geld afstaan aan sportclubs. Ze willen daar ook een return van zien. Zowel financieel als maatschappelijk. Precies daarom werkt www.fan2.be samen met amateursportclubs om de sponsoring en alles wat daarbij komt kijken te professionaliseren. Op die manier hebben sponsors veel beter zicht op wat hun financiële steun hen als return oplevert. Ook rond sponsoring komen de trends, tot spijt van wie het benijdt, nog altijd in de eerste plaats uit de Verenigde Staten. Daarom staan we hieronder stil bij drie trends die ook voor sponsors die in België meer willen halen uit sportsponsoring in de toekomst erg aantrekkelijk kunnen zijn.
Vrouwensport zit ongelooflijk in de lift
Merken zien steeds meer het belang in van het versterken van de positie van vrouwen en vrouwensport binnen de sponsorruimte. Ze investeren in partnerschappen met vrouwelijke atleten, teams en evenementen en geven vrouwen in de sport de broodnodige zichtbaarheid en middelen. En deze steun gaat verder dan alleen financieel, want hij omvat ook initiatieven om genderstereotypen te doorbreken, inclusiviteit te bevorderen en gelijkheid in de sportwereld te stimuleren. In de VS zijn momenteel 3.450 merken geteld die op één of andere manier vrouwensport sponsoren en dat is 20% meer dan een jaar geleden. Maar blijft nog veel ruimte over want twee derden van de profsportteams in de Verenigde Staten hebben nog geen vrouwenteam. Onderzoek heeft uitgewezen dat merken die vrouwensport sponsoren op sociale media ook kunnen rekenen op een grotere betrokkenheid. Door zich in te zetten voor vrouwensporten en -atleten dragen merken niet alleen bij aan positieve sociale verandering, maar boren ze ook een groeiende markt van gepassioneerde fans en consumenten aan.
Sponsors zijn steeds meer geïnteresseerd in universiteitssport
Door een wijziging die nog niet zo lang geleden werd doorgevoerd in de wetgeving mogen ook sportende studenten gelde verdienen met hun naam, hun reputatie en hun portretten. Doie verandering heeft een nieuw tijdperk ontketend van mogelijkheden voor studerende atleten om sponsoring- en endorsementdeals binnen te halen terwijl ze nog op de universiteit zitten. Belgische atleten die ook in Amerika hebben gestudeerd zijn bijvoorbeeld de 400-meterlopers Kevin Borlée en Jonathan Sacoor, basketballer Toumani Camara en basketbalster Bethy Mununga (Fan2.Be - Verdedigende sterkte van nieuwkomer Bethy Mununga is extra troef voor Belgian Cats). Indien deze trend in Euiropa ook wordt gevolgd, dan ontstaan ook hier nieuwe mogelijkheden voor sponsors om zich met sportende studenten te vereenzelvigen.
Steeds meer aandacht voor Youtube
YouTube is het op één na meest gebruikte sociale mediaplatform ter wereld, maar zelfs in de Verenigde Staten maakt minder dan 50% van de grote profsportteams maakt er gebruik van. Teams die het platform wel hebben geïntegreerd in hun marketingpartnerschappen hebben YouTube-video's, -series en -kanalen gemaakt. Ook voor amateurclubs biedt dit kanaal grote mogelijkheden om content te maken die ook hun sponsors in de kijker zet. Wat kunnen potentiële sponsors hieruit leren? De komende jaren valt uit sportsponsoring een mooie return te halen voor wie durft investeren in vrouwensport en studenten en voor wie in samenspraak met clubs, atleten en events inzet op Youtube.