1. Batterij
Als je de motor tijdens de wintermaanden niet gebruikt, dan demonteer je best de batterij en hang je die laatste aan een acculader (of druppellader) in een niet te koude en goed geventileerde ruimte. Zo voorkom je het ontladen en verleng je de levensduur aanzienlijk. Heb je dat niet gedaan, dan hang je de accu best een nachtje aan de lader vooraleer je de motor weer voor de eerste keer start. Controleer wel even of de kabels allemaal nog goed en veilig zijn aangesloten en of alle contactpunten schoon zijn. Is je batterij leeg en helpt een lader niet meer? Dan is ze kapot en moet ze vervangen worden.
2. Alle vloeistoffen
Idealiter ververs je de olie voor je de motor stalt in de winter. Is dat niet gebeurd, dan controleer je best het oliepeil voor de eerste start. Zorg ervoor dat je dezelfde olie gebruikt als de olie die al in het blok zit. Of vervang de olie, altijd een goed idee bij aanvang van het seizoen. Naast de motorolie moeten ook de andere vloeistoffen nagekeken en waar nodig bijgevuld worden. De belangrijkste zijn: remvloeistof, koelvloeistof, transmissieolie, hydraulische koppelingsvloeistof, en voorvork olie.
3. Benzine
Nog één vloeistof controleren voor je van start gaat: de benzine. Echt, het zou niet de eerste keer zijn dat er na de winter op pad gegaan wordt met een motor waarin maar een paar druppels meer zitten. Dat is hoe dan ook slecht. Je gooit best de tank helemaal vol vooraleer de motor te stallen. Op die manier verdampen er minder gassen uit de benzine en treedt er minder condensatie op. Dat laatste zorgt immers voor watervorming. Omdat water zwaarder is dan benzine zakt dat tot onderin de tank. Gevolg: bij een eerste start gaat er geen benzine maar water naar de carburatoren of injectoren en dat is geen goed recept voor een efficiënte verbranding.