De tweetaktmotor is dan misschien al lang uit de showrooms van de auto- en motordealers verdwenen, toch kan dit motortype op nog heel wat aanhangers rekenen. De mensen van KV AMC Gijverinkhove organiseren daarom de allereerste nationale 2-taktdag op zaterdag 25 juni 2022, compleet met bepijlde rondrit in de buurt van Alveringem.
De tweetakt motor is dan wel al lang uit de showrooms van de auto- en motordealers verdwenen, toch kan dit motortype nog steeds op heel wat aanhangers rekenen. Het typische motorgeluid, de vaak heel sportieve motorische prestatie en de pionierssfeer die rond die motorconstructie hangt blijft tal van mensen intrigeren.
De tweetakt motor werd evenals de viertakt verbrandingsmotor reeds aan het einde van de 19de eeuw ontwikkeld. Daarna volgde een nek aan nek race waarbij de tweetakt motor ondanks zijn zeer sterke motorische prestaties -voorlopig- aan het kortste eind trok. Steeds maar hogere eisen op gebied van de samenstelling van de uitlaatgassen -en stevig lobbywerk van een paar grote constructeurs- hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat de tweetakt krachtbron voor het gebruik in nieuwe voertuigen werd verbannen.
Heden ten dage komt de tweetakt motor echter terug in de belangstelling; door de huidige technische mogelijkheden zijn de nadelen, die destijds aan de constructie verbonden waren, overwonnen. De voordelen -lage productiekosten, democratische onderhoudskosten, een licht gewicht en een hoog litervermogen- zijn zo interessant dat menige constructeur een ontwikkelingsproject heeft lopen, gebaseerd op het tweetakt principe.
Er wordt zelfs openlijk geopperd dat een F1 kampioenschap met tweetakt motoren die competitie en de motorontwikkelingen nieuw leven zou kunnen inblazen.
Maar dat ter zijde. In de oldtimer en classic rangen zijn de tweetakt liefhebbers goed vertegenwoordigd. Om die mensen de gelegenheid te bieden onder gelijkgezinden een prachtige dag te beleven hebben enkele tweetakt amateurs besloten om in 2022 de 1ste Nationale 2takt Dag in België in te richten. Hoe dat tot stand kwam klinkt bijna als een sprookje maar is niettemin de naakte waarheid.
In 2004 opperde Leon Goes, motorliefhebber en destijds bestuurslid van een bekende veteranen motorclub, tijdens een vergadering dat het misschien geen gek idee zou zijn om een meeting en een rondrit te organiseren exclusief voor de bezitters van tweetakt motorfietsen. Het idee werd door de rest van het bestuur (veelal viertakt liefhebbers) maar lauw onthaald en bijna meteen van tafel geveegd, maar Leon gaf niet op en organiseerde dat jaar op kleine schaal zijn idee als privé initiatief. 18 jaar later, in de eerste maanden van 2022, legde hij datzelfde idee terug op tafel tijdens een gesprek met een paar vrienden. Deze keer werd zijn voorstel wél enthousiast onthaald. De (sneeuw)bal, toen nog heel klein, ging meteen aan het rollen?
Het idee was aanvankelijk om met een klein groepje vrienden -allemaal op tweetakt motoren- een tochtje te maken. Niets speciaals, gewoon voor de fun. Een facebook pagina zou helpen om snel en gemakkelijk de mogelijks geïnteresseerde tweetakt liefhebbers te contacteren. Al snel verspreidde het gerucht dat een dergelijke tocht zou georganiseerd worden zich echter als een steeds maar verder uitdijende (tweetakt)olievlek. Zelfs tot ver buiten de landsgrenzen kreeg men er lucht van. Twee weken nadat de Facebook pagina on line kwam waren reeds meer dan 650 mensen lid van deze Facebook groep en hadden te kennen gegeven deel te willen nemen aan het evenement. Daaronder tal van motorrijders maar ook mensen met tweetakt bromfietsen en scooters. Zelfs vanuit de hoek van de autoliefhebbers was er interesse?
Net op het moment dat het evenement uit zijn voegen dreigde te barsten, en door de plotse, ongewilde schaalvergroting en de daaraan verbonden organisatorische eisen op de helling dreigde te staan, kwam de cavalerie ter hulp in de vorm van KVAMC De Drie Ridders Gijverinkhove, een grote motorclub met heel wat ervaring op het vlak van inrichten van evenementen. Robert Top, de voorzitter, bood spontaan aan om zijn schouders onder het unieke initiatief te zetten. Zijn voorstel werd door zijn clubgenoten enthousiast onthaald en zo werden de krachten gebundeld.
De sneeuwbal rolde intussen verder en verder en nam steeds grotere proporties aan. Miguel Garwig, de zaakvoerder van Retro Mechanic, een specialist op gebied van het onderhouden, herstellen en restaureren van klassieke voertuigen, bood aan om tijdens het evenement een professionele depannage te verzorgen. Tal van vrienden sprongen ook spontaan en belangeloos in de bres, onder andere voor het ontwikkelen van een on-line registratiesysteem. Verschillende verzamelaars werden bereid gevonden om ter plaatse een kleine tentoonstelling mogelijk te maken van zéér zeldzame, exclusieve tweetakt motorfietsen, bromfietsen en scooters waarmee de geschiedenis van de tweetakt op een unieke manier zal geschetst worden.
Het resultaat van al dat enthousiasme voor dit schitterende idee is dat op 25 juni de 1ste Nationale 2takt dag België plaatsvindt voor motoren, bromfietsen en scooters. Deelnemen is gratis. Er wordt verzameld in taverne ?t Geheim Spoor te Beveren aan de IJzer. De deelnemers kunnen aan eigen tempo een volledig bepijlde rondrit rijden van naar keuze +/- 50 of 100 kilometer. Het staat nu al vast dat de variëteit en de hoeveelheid van tweetakt voertuigen welke die dag samenkomt ongezien zal zijn!
Bezoek de Facebook pagina ?Nationale 2takt dag België? voor meer informatie.