Fan2BE > Zelfs aan 2026 wordt al gewerkt: nieuwe shirts tijdens wielerseizoen zijn meer dan "commerci?le stunt"
Home
 
 
Zelfs aan 2026 wordt al gewerkt: nieuwe shirts tijdens wielerseizoen zijn meer dan

Zelfs aan 2026 wordt al gewerkt: nieuwe shirts tijdens wielerseizoen zijn meer dan "commerci?le stunt"

Het retroshirt van Lotto, het Tour-shirt van Visma-Lease a Bike en zo zijn er nog een pak voorbeelden: steeds meer wielerteams pakken tijdens het seizoen uit met bijzondere, nieuwe shirts. Vanwaar komt dat fenomeen en wat is het (commerci?le) belang ervan? Wij belden met de marketeers van Lotto en Soudal-Quick Step.

Datum: 2025-04-26
Het is een kleurrijke smeltkroes op menig wielerparcours anno 2022: de retrolook van Lotto en de gedurfde designs van Visma-Lease a Bike blijken slechts het topje van de Lycra-ijsberg. Onder veelgeroemde nieuwe designs bevinden zich innovatieve shirtcollecties, geïnspireerd op alles van 80's arcade games tot hoge kunst. Maar zijn deze sartoriale uitspattingen slechts het middel om de kas te spekken, of zit er meer achter deze zwierige trend? Bij het krieken van de dageraad belde ik (sportjournalist én fashion dilettante in hart en nieren) met enkele van de geesten achter deze trend. "Het is niet alleen een kwestie van commercie," beweert Timo, de hoofdmarketeer van Soudal-Quick Step, "het is ook een manier om het saaie, traditionele imago van het wielrennen op te frissen.” We moeten toegeven, het concept 'marketing' in zijn puurste vorm heeft wel degelijk zijn bearings in de modieuze wielerwereld. Maar deze gedurfde spandex stunts zorgen ook voor een welkome afwisseling en brengen flarden van persoonlijkheid in een sport genesteld in generaties van traditie. Dus wanneer je een pak berijders ziet voorbij zoeven in knalroze met krieuwelende octopussen op het volgend seizoen: onthoud, het is niet alleen voor de centen, het is ook voor de lol!




Tags: wielrennen

Bron SPORZA


Gerelateerde artikels

Ontdek ook onze sponsors


Ontdek ook onze sponsors